Tuesday, September 13, 2011

My Manicure Part 4 - cuticle removers, base coats and topcoats

Sooo, final part of my manicure products. Now we're leaving the realm of treatments to deal with products that are specific to manicures and have to be used when you want to polish your nails.


First thing is pushing back cuticles. Cuticles are a barrier between the outside and your nail matrix so they are necessary to avoid infections, but they are not very aesthetic and pushing them back will make polish application and clean-up easier. But this operation requires a lot of delicacy and good products.

First is Blue Cross Cuticle Remover, which I have in a big bottle and use in this smaller one. It's quite potent and while I've read that some people were using it with the scrapping end of a metallic cuticle pusher, my nails are too fragile and I just use a plastic one. This stuff literally melts the dead skin of your cuticles but as I'll tell you later, it might need to be used in combination with another product. Moreover, it's ridiculously cheap, less than 5$ for 32oz.





I also had the occasion to test LM Cosmetic cuticle remover and oddly enough, I would say that this and Blue Cross are complementary: LM is really good for pushing back cuticles, which will then be scrapped easily with Blue Cross. With Blue Cross alone, if your cuticles are a bit grown on the nail, you might hurt yourself when scrapping, while if you push them back first, the result will be clean and perfect.










Once your cuticles are pushed back, it's time for the basecoat. While my nails were still fragile, I tried to reduce buffing them to a minimum, and my ridges were quite visible, so I took to using a ridge-filler basecoat. I tried Zoya's and OPI's but was disappointed, while China Glaze's is perfect. It dries to a smooth satin finish and since it's slightly coloured, it's perfect for French manicure or to wear bare, it makes your nails natural but better! However, I found out after some months of use that it didn't protect the nail against stains and my nails had gotten yellow. So now I keep it only when I do a French manicure.


On a daily basis, I now use Orly Bonder, a rubberized top-coat that improve the adherence of polish and is known to prevent staining. I have indeed noticed quite a difference and whenever I decided to keep a manucure for some days (which, I admit, doesn't happen often), I saw an improvement too, my polish didn't chip.










Once base and polish are applied, a manucure is finished with a top-coat. It can serve several purposes, but the main one is a glossy finish and helping your manicure last longer.

Seche Vite is one of the most popular top-coats out there. Highly glossy, fast-drying, you can finish up a manicure and walk away five minutes later without any fear of smudges. However it has a couple of drawbacks: if there's a difference of consistency between the top-coat and the polish (one of the two being significantly thicker or thinner than the other), it'll make your polish shrink. It also has a tendency to thicken quite quickly too, you need to invest in a bottle of Seche Restore to keep it manageable. Finally, it's not known to help your manicure last longer.




If you want to have a long-lasting manicure, LM Cosmetic top-coat is one of the solutions, but since nothing can be perfect, it's not fast drying!!









Finally, Orly Polyshield will also give you a long-lasting manicure but the application is not perfect, it can leave bubbles.










So while I'm aware of its flaws, Seche Vite remains my favourite top-coat. It's quite hard to test quick drying top-coats in France since almost everything has to be ordered online, and while I've read some good reviews of Nubar Diamont for example, I'm not ready to fork that price. I use a lot of top-coat, so the big refill bottle of Seche Vite is comes quite cheap and is a very good compromise for its shrinkage and thickness!!

On quitte le domaine strict du soin pour s'intéresser aux produits qui concernent la préparation de l'ongle avant vernis et la manucure en tant que telle (y'en a marre des colibris... un cookie à celle qui trouve la référence!!)




La première chose à faire est de repousser les cuticules. Elles sont une barrière entre l'extérieur et la matrice de l'ongle, donc c'est une zone fragile et sujette aux infections, mais elles ne sont pas très estéthique, et les repousser facilite la pose du vernis et le nettoyage. Il faut cependant agir en douceur et avec les bons produits.



Mon premier produit est le liquide Blue Cross, il n'existe qu'en grosse bouteille qu'il faut transférer dans un flacon avec un pinceau. J'ai lu que certaines personnes n'utilisaient que ça et un repousse-cuticules/scalpel en métal pour repousser les cuticules, mais c'est une méthode beaucoup trop aggressive pour mes ongles. Ce produit fait litérallement fondre les peaux mortes, mais pour éviter les irritations, je l'utilise en duo avec un autre dont je vous parlerai dans un instant. Il est également très économique, c'est de l'ordre de 5$ le litre. 











En fait, j'utilise toujours en premier l'émollient LM Cosmetic, pour d'abord repousser les cuticules vers le doigt, et ensuite, je me sers du Blue Cross pour les éliminer. Pendant plusieurs mois, je ne prenais que le Blue Cross, mais je me faisais mal en voulant bien dégager mon ongle, donc soit je ne sais pas m'en servir (ce qui est possible), soit il me faut vraiment faire les deux étapes. 



















Une fois les cuticules repoussées, il est temps de mettre une base. A l'époque où mes ongles étaient encore fragiles, j'évitais au maximum de les polir, et au naturel, ils sont striés, j'ai donc pris une base en conséquence. J'ai testé la Zoya et la OPI mais au final, ma préférée est la China Glaze. Elle a un aspect légèrement satiné une fois sèche, et comme elle est un peu colorée, on peut porter la porter seule pour un look naturel et elle est parfaite en base de French. Cependant, je me suis rendue compte au bout de quelques mois qu'elle protégeait mal mes ongles des pigments et qu'ils étaient tachés, donc je la réserve maintenant à mes French. 




Maintenant, j'utilise la plupart du temps Orly Bonder, une base un peu épaisse et caoutchouteuse qui augmente l'adhérence du vernis et offre une bonne protection contre les taches. 




















Après la base vient le vernis et on finit par un top-coat. Il peut avoir plusieurs buts, mais il sert surtout à lacquer votre vernis et prolonger la manucure.


Seche Vite est un des top-coats les plus courus. Très brillant, séchage ultra-rapide, il permet de finir sa manucure et de saisir ses clés pour partir 5 minutes plus tard. Il a cependant quelques défauts: s'il y a une trop grosse différence de consistence entre le top-coat et le vernis (vernis trop liquide, tc trop épais ou l'inverse), il fera rétrécir votre vernis, le bout de l'ongle sera légèrement découvert. Il épaissit aussi assez rapidement, il faut donc penser à investir dans le Seche Restore pour le garder en bon état. Enfin, il n'est pas très doué pour faire durer la manucure, mais avec des vernis paillettes, il permet un fini laqué en une couche.






Pour une manucure qui dure, le top-coat LM est parfait, mais il ne faut pas compter sur lui pour sécher vite!








Enfin, Orly Polyshield est également bien pour protéger le vernis, séche moyennement vite mais il peut laisser des bulles à l'application. 










Comme vous le voyez, je n'ai pas encore trouvé le top-coat parfait, et comme je tiens au fait qu'il sèche vite, c'est assez compliqué d'en tester beaucoup, vu qu'on en trouve pas en France et qu'il faut tout commander en ligne. J'ai lu de très bonnes revues du Nubar Diamont, mais vu son prix, je ne suis pas prête à tenter le coup!! Donc au final, malgré ses défauts, le Sèche Vite reste mon chouchou, surtout qu'avec la grande bouteille, le prix est plus que raisonnable!! (ma dernière bouteille m'a fait plus de huit mois, pour 20 euros fdp compris)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...