Wednesday, September 21, 2011

Wyrd Wednesday - Ode to Fall and Burgundy

Damn, it's already Wednesday!! Before I start my day's post, I have to thank Constance from A Mon Seul Désir: not only did she send me the loveliest of messages last week after I published my article about her shop, but she's added me to her link page and my stats say that many people ended up here coming from there. So thank you very much!!
Today I've decided to tell you a bit about Fall, which is kind of fitting since it starts today. Over the last years, I've realise that Fall is my favourite season and I think it has to do with the place I grew up in. I was born and raised in northern Burgundy but I left it during almost fifteen years for my studies. Two years ago, I came back to this region though some 150kms away from my birthplace and there I rediscovered Fall. In the various towns of France and elsewhere I dwellt in as a student, seasons were not strongly marked, either because it was mild weather and rain most of the time (Britanny and Scotland) or it was going straight from summer to winter (Lyon). But when I came back to Burgundy, I rediscovered Fall and its beauty. Autumn is a very special season in here, mostly because it's the time of the wine-harvest, but also because the architecture of Burgundy is particularly beautiful at this time of year. I will talk again about all the reasons why I love fall, but since I spent the week-end walking around the city and driving through the beautiful vineyards of Burgundy, today I'm gonna show you some of the jewels of Burgundy. All pic credits go to Minnie :)


The first shop of a very famous brand of gingerbread.

The "Tower of Bar" in the Ducal Palace.

One of the most beautiful old houses in town, it was used to shoot several scenes of the movie "Cyrano de Bergerac"

The "Gargoyle Church", very original with its façade packed with gargoyles
The church I can see from my flat


In the neighbourhing town of Beaune, the castle


The belfry


You do want to click and enlarge to see the beauty of the old hospital in Beaune. It's one of the most famous buildings in Burgundy, and the first one to have had the varnished tiles that have become a signature for Burgundian roofs

I don't have any scenery pictures for Burgundy, but there's another place on this planet in which I was fortunate to see autumn and it further heightened my love for this country... Finland.











Damned, on est déjà mercredi!! Avant de commencer mon message du jour, je veux remercier Dame Constance de A Mon Seul Désir: non seulement elle m'a envoyé un message adorable la semaine dernière après que  j'ai écrit sur sa boutique, mais elle m'a ajoutée à sa page de liens et mes stats me disent qu'une bonne partie des gens qui arrivent ici viennent de chez elle. Alors merci beaucoup!!! (bon, je mets un bémol, je viens de voir le sublime camée licorne qui vient d'être mis en vente, il me fait très envie mais je suis vraiment à sec en ce moment, bouh!!)
Aujourd'hui, je vais vous parler un peu de l'automne, normal vu que ça commence aujourd'hui. Au cours des dernières années, je me suis rendue compte que l'automne était ma saison préférée, et je pense que c'est lié à la région où j'ai grandi. Je suis née et j'ai grandi en Bourgogne mais j'en suis partie pendant une quinzaine d'années pour mes études. Il y a deux ans, j'y suis revenue, même si j'habite maintenant à 150kms de ma ville natale, et là, j'ai redécouvert l'automne. Dans les différentes villes de France et d'ailleurs où j'ai vécu pendant mes études, les saisons n'étaient pas très marquées, soit par variation sur un temps doux et pluvieux (la Bretagne et l'Ecosse), soit parce qu'on passait directement de l'été à l'hiver (Lyon). Mais en Bourgogne, l'automne, c'est vraiment quelque chose. Tout d'abord parce que c'est l'époque des vendanges, ce qui donne une ambiance particulière, et parce que l'architecture bourguignonne est particulièrement mise en valeur avec les couleurs automnales. Je vous reparlerai de toutes les raisons qui me font aimer l'automne, mais aujourd'hui, après avoir passé le week-end dans les monuments et les vignes de la région, je vais vous montrer quelques bijoux que j'ai la chance d'avoir à proximité.Toutes les photos sont l'oeuvre de Minnie :)


La boutique historique de la marque Mulot & Petitjean, célèbre pour ses pains d'épices.


La Tour de Bar dans le Palais des Ducs


Une des plus belles maisons du vieux centre, qui a servi de décor pour "Cyrano de Bergerac"


La façade de Notre-Dame, célèbre pour ses gargouilles
L'église St Michel, que je vois depuis mon appartement




A Beaune, le château




Le beffroi


Vous devez cliquer et aggrandir pour voir cette merveille, la cour intérieur des Hospices de Beaune, un des monuments les plus célèbres de Bourgogne, et le premier à avoir eu des toits vernissés qui sont devenus ensuite typiques de la région.



Je  n'ai pas de photos de paysages de Bourgogne, mais j'ai eu la chance de voir l'automne dans un autre endroit de cette planète et cela n'a fait qu'augmenter mon amour pour ce pays... la Finlande.












No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...